Oppitunti 3: Säästäminen ja oma hyvinvointi

Tunnin kesto 45 min
Pidä esillä alla oleva Oppituntisuunnitelma, jotta ohjeet, tehtävät ja esimerkkivastaukset ovat helposti saatavillasi tunnin edetessä.
Avaa alla olevasta linkistä Oppilaiden ohjeistukset tehtävien ohjeistuksia varten. Ohjeet on hyvä heijastaa taululle oppilaiden nähtäville.
Varaa oppilaille laitteet pelin pelaamista varten (kännykkä, tabletti tai tietokone). Pääset peliin tästä.
Tehtävän tarkoituksena on orientoitua oppitunnin aiheeseen: säästämiseen ja hyvinvointiin. Voit käyttää apunasi alla olevia kysymyksiä.
Lähtekää pelaamaan peliä ja kuulemaan Merrin ja muiden ajatuksia säästämisestä ja hyvinvoinnista.
Oppilaat pelaavat Taloussankari Junior -pelin luvut 6-8 omilla laitteillaan. Laitteeksi soveltuu tietokone, tabletti tai älypuhelin.
Pelin juoni:
Luku 6: Säästäminen ja tienaaminen 7 min
Luku 7: Raha, ympäristö ja hyvinvointi 7 min
Luku 8: Kohti kestävää tulevaisuutta 2 min
Oppilas voi tehdä tämän tehtävän itsenäisesti sen jälkeen, kun on pelannut pelin 6. luvun. Avaa valmiiksi oppilaiden ohjeistukset ja heijasta ohjeet taululle oppilaille näkyviin.
A: Massi haluaa ostaa puolen vuoden päästä 36 € maksavan lautapelin. Kuinka paljon Massin pitää säästää kuukaudessa, että saa ostettua pelin? Massilla ei ole aiempia säästöjä.
Vastaus: 36/6=6. Massin tulee säästää siis 6 euroa kuukaudessa ostaakseen lautapelin puolen vuoden (6 kuukauden) kuluttua.
B: Mieti tuote, jonka tarvitsisit tai haluaisit ostaa. Arvioi tai selvitä tuotteen hinta. Voit käyttää apuna nettiä. Laske sen jälkeen, kuinka paljon sinun pitäisi säästää joka kuukausi, että saisit ostettua tuotteen seitsemän kuukauden kuluttua.
Oppilas voi tehdä tämän tehtävän itsenäisesti sen jälkeen, kun on pelannut pelin 7. luvun. Tehtävän voi tehdä myös pareittain. Avaa valmiiksi oppilaiden ohjeistukset ja heijasta ohjeet taululle oppilaille näkyviin.
Pelissä kerrottiin siitä, miten tärkeää on pitää huolta omasta hyvinvoinnista. Kirjoita ylös vastaukset alla oleviin tehtäviin.
Alusta tehtävää kertomalla oppilaille, että oppilaat ovat nyt kuulleet ja oppineet siitä, miten ympäristöstä ja itsestä huolehtiminen, sekä raha-asiat liittyvät toisiinsa. Avaa valmiiksi oppilaiden ohjeistukset ja heijasta ohjeet taululle oppilaille näkyviin. Tehtävän voi toteuttaa kirjoittamalla, piirtämällä, askartelemalla tai vaikkapa videomuodossa. Rohkaise oppilaita käyttämään luovuutta ja kekseliäisyyttä lahjaidean keksimisessä ja esittelyn toteuttamisessa.
Pohdi oppimasi perusteella, minkälaisen syntymäpäivälahjan voisit antaa kaverille.
Esimerkkivastauksia: yhteinen piknik-hetki kavereiden kanssa eväiden kera, kierrätyslahja tai käytettynä ostettu lahja, retki luontoon ystävän kanssa, elokuvalippu.
Tässä tehtävässä oppilaat antavat palautetta Taloussankari Junior -oppimiskokonaisuudesta.
Osa palautekyselyn kohdista toimii myös samalla itsearviointina ja tukee oppilaiden oman oppimisen arviointia.
Ottakaa esille oppilaiden tietokoneet, tabletit tai älypuhelimet. Jokainen oppilas vastaa palautekyselyyn henkilökohtaisesti.
Sillä välin kun oppilaat täyttävät omaa palautekyselyään, opettaja voi täyttää opettajien palautekyselyä.
Kehitämme oppimateriaalien sisältöjä oppilaiden ja opettajien palautteiden pohjalta, joten toivottavasti vastaatte palautekyselyihin. Palautteet annetaan nimettöminä.
Tietovisa
Tietovisan tavoitteena on kerrata oppimiskokonaisuuden aikana opittuja asioita.
Mikäli olette käyneet Taloussankari Juniorin oppitunnit järjestyksessä ensimmäisestä oppitunnista tähän kolmanteen, olette nyt suorittaneet Taloussankari Juniorin oppimiskokonaisuuden. Hienoa työtä!
Mikäli haluatte vielä käydä läpi pelin aiheita lisämateriaalin avulla, löydät kootusti lisämateriaaleja rullaamalla hieman alemmas ja klikkaamalla korttia ”Taloussankari Junior | Lisämateriaaleja pelin teemojen käsittelyyn”.
Kesto: 45 min
Julkaisija/Tekijä: Nuorten yrittäjyys ja talous NYT
Julkaistu: 03/2022
Avainsanat: oman talouden hallinta, kestävä kehitys, ympäristö, arjen rahankäyttö, omat valinnat
Digitaalinen materiaali
4.-6. luokat, Alakoulu
Digitaalinen materiaali
4.-6. luokat, Alakoulu
Digitaalinen materiaali
4.-6. luokat, Alakoulu